COLEGIO BETHEL I SAN PEDRO - NOEN MILEPÆLER
1990: Det første undervisningsåret har skolen 105 elever (barnehagenivå og 1.– 3. klasse) og 4 ansatte lærere. Tavler og en skrivemaskin anskaffes. Emilio snekrer benker og pulter i ferien, men mange av elevene får undervisning mens de sitter på gulvet. Skolen setter opp teaterforestillingen Rødhette og ulven, som blir vist for landsbybefolkningen med stor suksess. Det er første gang noe slikt skjer i byen.
1991: Undervisningen blir utvidet til å omfatte 4. klasse. Skolen har 172 elever og 7 lærere. Bygging av nytt skolebygg starter. Grunnmuren settes opp, men byggingen stopper opp på grunn av pengemangel. Stor bekymring.
Alle barna ved skolen blir undersøkt av sykepleier, mange er underernærte. Skolen innfører et daglig måltid i form av rissuppe. Det blir startet barnekor. Pengene fra Norge blir bl.a. brukt til å lage flere benker og pulter og dekker mer enn halve driftsbudsjettet.
1992: Skolehuset er overfylt. Skoledagen deles i to for å gi flere barn mulighet til å få undervisning. De minste barna kommer om formiddagen, de største om ettermiddagen. Antall elever stiger til 207. Foreldrene arrangerer ”Lærernes dag” for å vise sin takknemlighet. Undervisning til og med 5. klasse.
Skolen har få lærebøker. Det er stort ønske om kopieringsmaskin. De sparer litt hver måned og avholder basar for å nå dette målet. En gruppe turister gir skolen 8 symaskiner, og yrkesopplæring starter.
En tannlegestudent som har praksis i byen undersøker barnas tenner. En øyelege fra hovedstaden viser lærerne hvordan de kan sjekke elevenes syn. Ester og Emilio er med i regional komité som arbeider mot koleraspredning.
1993: 274 elever og 9 lærere. Undervisning til og med 6. klasse.
1994: 320 elever og 12 lærere. Opprinnelig var planen å avslutte undervisningen etter 6. klasse inntil den nye skolebygningen var ferdig. Men Ester og Emilio synes det er synd at elevene som går ut av 6. klasse ikke skal ha noe videre tilbud, og oppretter 7. klasse. Skolen får endelig kopieringsmaskin. Det er vanskelig og dyrt å anskaffe lærebøker, og det er en stor fordel for lærerne å kunne kopiere sentrale deler av pensum til hele klassen. Kopieringsmaskinen er den eneste i landsbyen og blir en hovedattraksjon. Bygging av det nye skolebygget gjenopptas gjennom dugnadsarbeid. Penger til byggemateriell begrenser arbeidet.
De sanitære forholdene i byen er dårlige. Tilgang på rent drikkevann og fjerning av kloakk er et problem, og fører til smittespredning. Lærerne begynner å undervise både elever og foreldre i hygiene og ernæring. Til jul lager skolen en liten fest for elevene med lunsj og kaker. Alle får en julegave hver. Dette er en god opplevelse for barna.
1995: Lærerne deltar på to dagers undervisningsseminar i hovedstaden. 8.klasse opprettes. Det arrangeres skoletur til ruinbyen Tikal hvor man kan se rester etter mayaenes storhetstid i regionen. Dette er en severdighet mange turister, men få av barna i San Pedro, har sett.
En amerikansk organisasjon gir noe støtte. De reiser ned gruppevis og bygger gratis på skolen og betaler selv materialene de bruker. Penger fra oss går nå uavkortet til bygging mellom disse dugnadsbesøkene. Vegger i 1. etasje i det nye skolebygget settes opp, men foreløpig er det ikke midler til å legge tak eller til strøm.
1996: Elevantallet er 366, antall lærere 21. 9. klasse opprettes. Barnekoret har forestilling i byen fire ganger i året. Det er opprettet skolekorps med bl.a. fløyter, trommer og cymbaler. De anskaffer tre brukte trompeter som noen av de eldste elevene lærer å spille på. Det er ønske om flere blåseinstrumenter. Skolen opptrer med teaterforestillinger i landsbyen. Det er kamp om hovedrollene. Elevene spiller mye fotball og basketball.
Hvert år underviser skolen i ernæring, hygiene og førstehjelp. Undervisningen er også for foreldrene. På skolen får barna vaksiner i henhold til nasjonalt vaksinasjonsprogram. Alle barna undersøkes medisinsk.
Innflytting i nytt skolebygg som stadig er under påbygging. Skolen uteksaminerer første avgangskull (9. klasse). Alle avgangselever går videre på skole i større byer.
1997: Første etasje er helt ferdig, andre etasje har vegger og tak og tredje etasje er så vidt påbegynt. Skolen har 387 elever og 26 lærere. En fabrikk gir elevene tannbørster og tannpasta i gave. Skolen har begrenset tilgang til strøm. Nye toaletter er bygd, men det mangler vannpumpe. De ønsker seg basketballbane. De setter opp teaterforestilling i en nabolandsby. En eldre dame i landsbyen lager flotte kostymer.
1998: Toalettene får innlagt vann. En jurist har hjulpet med å lage arbeidskontrakter for de ansatte. De fleste lærerne ved denne og andre skoler har lønn under minimumskravet i landet, og den store utfordringen er å øke alle lønninger til et nivå som gjør det mulig å lage lovlige kontrakter. Amerikanske Mariella blir ved et besøk ved skolen så begeistret at hun sier opp arbeid og leilighet, selger bilen og drar til skolen for å arbeide gratis som engelsklærer i to år. Hun har med seg bærbar PC med internettilgang som gjør at vi kan kommunisere pr. e-post. Hun lager manualer for å sikre at elevene får undervisning i alt obligatorisk pensum. Andre og tredje etasje ferdigstilles. Skolens arbeid har ført til positive ringvirkninger i lokalsamfunnet ved at de offentlige skolene opplever konkurranse og arbeider med å forbedre sitt undervisningstilbud.
Fra 1998- Skolen får fast støtte fra organisasjonen Proyecto Fe fra Alaska, og alle elever får faddere. Skolebygget står helt ferdig med fire etasjer i 2000. Skolen har kjøpt et lite jordstykke som er blitt lekeplass for barna. Alle lærere mottar lønn etter lovens minimumskrav. Driften av skolen er stabil. Det er stadig fornyelser og forbedringer. Skolen gjøres om til stiftelse.
1991: Undervisningen blir utvidet til å omfatte 4. klasse. Skolen har 172 elever og 7 lærere. Bygging av nytt skolebygg starter. Grunnmuren settes opp, men byggingen stopper opp på grunn av pengemangel. Stor bekymring.
Alle barna ved skolen blir undersøkt av sykepleier, mange er underernærte. Skolen innfører et daglig måltid i form av rissuppe. Det blir startet barnekor. Pengene fra Norge blir bl.a. brukt til å lage flere benker og pulter og dekker mer enn halve driftsbudsjettet.
1992: Skolehuset er overfylt. Skoledagen deles i to for å gi flere barn mulighet til å få undervisning. De minste barna kommer om formiddagen, de største om ettermiddagen. Antall elever stiger til 207. Foreldrene arrangerer ”Lærernes dag” for å vise sin takknemlighet. Undervisning til og med 5. klasse.
Skolen har få lærebøker. Det er stort ønske om kopieringsmaskin. De sparer litt hver måned og avholder basar for å nå dette målet. En gruppe turister gir skolen 8 symaskiner, og yrkesopplæring starter.
En tannlegestudent som har praksis i byen undersøker barnas tenner. En øyelege fra hovedstaden viser lærerne hvordan de kan sjekke elevenes syn. Ester og Emilio er med i regional komité som arbeider mot koleraspredning.
1993: 274 elever og 9 lærere. Undervisning til og med 6. klasse.
1994: 320 elever og 12 lærere. Opprinnelig var planen å avslutte undervisningen etter 6. klasse inntil den nye skolebygningen var ferdig. Men Ester og Emilio synes det er synd at elevene som går ut av 6. klasse ikke skal ha noe videre tilbud, og oppretter 7. klasse. Skolen får endelig kopieringsmaskin. Det er vanskelig og dyrt å anskaffe lærebøker, og det er en stor fordel for lærerne å kunne kopiere sentrale deler av pensum til hele klassen. Kopieringsmaskinen er den eneste i landsbyen og blir en hovedattraksjon. Bygging av det nye skolebygget gjenopptas gjennom dugnadsarbeid. Penger til byggemateriell begrenser arbeidet.
De sanitære forholdene i byen er dårlige. Tilgang på rent drikkevann og fjerning av kloakk er et problem, og fører til smittespredning. Lærerne begynner å undervise både elever og foreldre i hygiene og ernæring. Til jul lager skolen en liten fest for elevene med lunsj og kaker. Alle får en julegave hver. Dette er en god opplevelse for barna.
1995: Lærerne deltar på to dagers undervisningsseminar i hovedstaden. 8.klasse opprettes. Det arrangeres skoletur til ruinbyen Tikal hvor man kan se rester etter mayaenes storhetstid i regionen. Dette er en severdighet mange turister, men få av barna i San Pedro, har sett.
En amerikansk organisasjon gir noe støtte. De reiser ned gruppevis og bygger gratis på skolen og betaler selv materialene de bruker. Penger fra oss går nå uavkortet til bygging mellom disse dugnadsbesøkene. Vegger i 1. etasje i det nye skolebygget settes opp, men foreløpig er det ikke midler til å legge tak eller til strøm.
1996: Elevantallet er 366, antall lærere 21. 9. klasse opprettes. Barnekoret har forestilling i byen fire ganger i året. Det er opprettet skolekorps med bl.a. fløyter, trommer og cymbaler. De anskaffer tre brukte trompeter som noen av de eldste elevene lærer å spille på. Det er ønske om flere blåseinstrumenter. Skolen opptrer med teaterforestillinger i landsbyen. Det er kamp om hovedrollene. Elevene spiller mye fotball og basketball.
Hvert år underviser skolen i ernæring, hygiene og førstehjelp. Undervisningen er også for foreldrene. På skolen får barna vaksiner i henhold til nasjonalt vaksinasjonsprogram. Alle barna undersøkes medisinsk.
Innflytting i nytt skolebygg som stadig er under påbygging. Skolen uteksaminerer første avgangskull (9. klasse). Alle avgangselever går videre på skole i større byer.
1997: Første etasje er helt ferdig, andre etasje har vegger og tak og tredje etasje er så vidt påbegynt. Skolen har 387 elever og 26 lærere. En fabrikk gir elevene tannbørster og tannpasta i gave. Skolen har begrenset tilgang til strøm. Nye toaletter er bygd, men det mangler vannpumpe. De ønsker seg basketballbane. De setter opp teaterforestilling i en nabolandsby. En eldre dame i landsbyen lager flotte kostymer.
1998: Toalettene får innlagt vann. En jurist har hjulpet med å lage arbeidskontrakter for de ansatte. De fleste lærerne ved denne og andre skoler har lønn under minimumskravet i landet, og den store utfordringen er å øke alle lønninger til et nivå som gjør det mulig å lage lovlige kontrakter. Amerikanske Mariella blir ved et besøk ved skolen så begeistret at hun sier opp arbeid og leilighet, selger bilen og drar til skolen for å arbeide gratis som engelsklærer i to år. Hun har med seg bærbar PC med internettilgang som gjør at vi kan kommunisere pr. e-post. Hun lager manualer for å sikre at elevene får undervisning i alt obligatorisk pensum. Andre og tredje etasje ferdigstilles. Skolens arbeid har ført til positive ringvirkninger i lokalsamfunnet ved at de offentlige skolene opplever konkurranse og arbeider med å forbedre sitt undervisningstilbud.
Fra 1998- Skolen får fast støtte fra organisasjonen Proyecto Fe fra Alaska, og alle elever får faddere. Skolebygget står helt ferdig med fire etasjer i 2000. Skolen har kjøpt et lite jordstykke som er blitt lekeplass for barna. Alle lærere mottar lønn etter lovens minimumskrav. Driften av skolen er stabil. Det er stadig fornyelser og forbedringer. Skolen gjøres om til stiftelse.
2013: Ved avslutning av skoleåret 2012 i oktober (det 23. året ved skolen) er elevantallet 265, fordelt på førskole og barne- og ungdomsskole. Ester og Emilio arbeider hardt og systematisk tross begrensede ressurser, og undervisningen holder høy kvalitet. Dette viser seg ved at elevene klarer seg bra når de fortsetter på videregående skoler i andre byer. Lærerlønningene dekkes fortsatt av organisasjonen fra Alaska, men etter finanskrisen har de ikke hatt mulighet til å dekke utgifter utover lønninger. Alle elever betaler en liten sum i skolepenger hver måned. Disse pengene går i stor grad med til å dekke ”social security” til lærerne, noe myndighetene pålegger alle skoler å betale. Det blir derfor ikke mye penger til overs til vedlikehold, innkjøp av nytt skolemateriell og aktiviteter. Her er de avhengige av gaver. I 2012 sto et nytt kjøkken ferdig i 4. etasje. Her serverer skolen et daglig måltid til alle elever, selv om ikke alle klarer å betale for det hver dag. Ester er fortsatt spesielt stolt over arbeider de gjør med teater, selv om utstyret de har er ganske enkelt. De senere årene har de vist forestillingene sine i landsbyens aula, og nå har også lokaltv begynt å kringkaste forestillingene. Ellers pleier skolen alltid å komme på første plass i den lokale korpskonkurransen. De deltar også i konkurranser i gutte- og jentefotball, gutte- og jentebasketball, friidrett og håndball. Nylig ble noen av elevene plukket ut til å delta i konkurranse på nasjonalt nivå. Linda, den yngste datteren til Ester og Emilio, er ferdig med lærerutdannelse og underviser i ved skolen.
2015: Skolen fyller 25 år. Dette markeres med forskjellige aktiviteter gjennom hele skoleåret.
2016: Hver måned siden 1990 er det sendt et fast beløp til barne- og ungdomsskolen. I tillegg har det vært sendt ekstra støtte til forskjellige prosjekter. Barne- og ungdomsskolen har begrenset med ressurser, men har fast støtte fra andre og stabil og solid drift. High School har ingen støtte utenom fra Norge og er i en oppbyggingsfase. På bakgrunn av dette, ble det ved avslutning av skoleåret 2016 tatt avgjørelse om å flytte støtte fra barne- og ungdomsskolen til High School.
2015: Skolen fyller 25 år. Dette markeres med forskjellige aktiviteter gjennom hele skoleåret.
2016: Hver måned siden 1990 er det sendt et fast beløp til barne- og ungdomsskolen. I tillegg har det vært sendt ekstra støtte til forskjellige prosjekter. Barne- og ungdomsskolen har begrenset med ressurser, men har fast støtte fra andre og stabil og solid drift. High School har ingen støtte utenom fra Norge og er i en oppbyggingsfase. På bakgrunn av dette, ble det ved avslutning av skoleåret 2016 tatt avgjørelse om å flytte støtte fra barne- og ungdomsskolen til High School.
COLEGIO BETHEL I PANYEBAR - NOEN MILEPÆLER
En kveld i 2003 banker 20 foreldre uanmeldt på døren hjemme hos Ester og Emilio. De kommer for å be om hjelp til å opprette ungdomsskole i den lille fjellandsbyen Panyebar. Skolegang i Guatemala er obligatorisk fra første til sjette klasse, og lokale myndigheter har sagt nei til etablering av ungdomsskoletrinn. Foreldrene kjenner til kvalitetsnivået på skolen i San Pedro og ønsker et lignende tilbud for sine barn. Etter å ha hørt på dem må Ester og Emilio meddele at de dessverre ikke har midler til å gjennomføre noe slikt. Emilio sier også at hvis de skal starte skole må de ha en stor tomt til rådighet, og angir størrelse.
To uker senere kommer foreldrene tilbake og kan fortelle at de nå hadde funnet et egnet jordstykke på en høyde i utkanten av landsbyen. Emilio føler han ikke kan gjøre annet enn å bli med for å betrakte stedet. Der begynner han umiddelbart å se for seg hvor bygget bør ligge, hvor det kan være basketballbane osv., og plutselig er han i gang med å forhandle pris med eier av jordstykket. Til slutt ser han ikke annen utvei enn å bruke penger han i 13 år møysommelig har lagt til side for å kunne bygge hus til egen familie utenfor skolegården i San Pedro.
I starten fikk de låne lokaler i den offentlige barneskolen. Fra 2004 har skolen vært drevet i eget bygg som gradvis er kommet på plass gjennom mange år. I starten ble det undervist på jordgulv med plast foran vinduene, uten verken pulter, stoler eller tavler. Kun nederste etasje var i bruk.
I 2008 er fortsatt bare byggets nederste etasje med tre klasserom og ett kontor i bruk. Andre etasje mangler ikke så mye, men har ikke rekkverk og kan ikke brukes av sikkerhetsmessige grunner. Tredje etasje er så vidt påbegynt. I skolegården er det nå laget basketballbane. Den er veldig populær både blant elever og barna ellers i landsbyen som ikke har andre tilrettelagte steder å leke.
Rektor Max og de fire andre lærerne bor i San Pedro og tar daglig den krevende reisen opp og ned til skolen. Med offentlig transport begynner kl. 1230, slik at tar turen drøye 1,5 time. Undervisningen barna kan arbeide hjemme på formiddagen. Elevene som kommer fra barneskolen får tett oppfølging i blant annet lesing og skriving, og nivået på undervisningen er gradvis blitt bedre.
To uker senere kommer foreldrene tilbake og kan fortelle at de nå hadde funnet et egnet jordstykke på en høyde i utkanten av landsbyen. Emilio føler han ikke kan gjøre annet enn å bli med for å betrakte stedet. Der begynner han umiddelbart å se for seg hvor bygget bør ligge, hvor det kan være basketballbane osv., og plutselig er han i gang med å forhandle pris med eier av jordstykket. Til slutt ser han ikke annen utvei enn å bruke penger han i 13 år møysommelig har lagt til side for å kunne bygge hus til egen familie utenfor skolegården i San Pedro.
I starten fikk de låne lokaler i den offentlige barneskolen. Fra 2004 har skolen vært drevet i eget bygg som gradvis er kommet på plass gjennom mange år. I starten ble det undervist på jordgulv med plast foran vinduene, uten verken pulter, stoler eller tavler. Kun nederste etasje var i bruk.
I 2008 er fortsatt bare byggets nederste etasje med tre klasserom og ett kontor i bruk. Andre etasje mangler ikke så mye, men har ikke rekkverk og kan ikke brukes av sikkerhetsmessige grunner. Tredje etasje er så vidt påbegynt. I skolegården er det nå laget basketballbane. Den er veldig populær både blant elever og barna ellers i landsbyen som ikke har andre tilrettelagte steder å leke.
Rektor Max og de fire andre lærerne bor i San Pedro og tar daglig den krevende reisen opp og ned til skolen. Med offentlig transport begynner kl. 1230, slik at tar turen drøye 1,5 time. Undervisningen barna kan arbeide hjemme på formiddagen. Elevene som kommer fra barneskolen får tett oppfølging i blant annet lesing og skriving, og nivået på undervisningen er gradvis blitt bedre.
Selv om skolen har vært i drift i noen år nå, går det sakte fremover. De har lite økonomisk støtte. En gruppe fra USA sender penger til lærerlønninger og har vært på besøk noen ganger og hatt dugnader. Sommeren 2008 bygde de små skur til toaletter, men klosettene står fortsatt lagret i stua hjemme hos Emilio fordi vanntilkobling mangler.
Ved avslutning av skoleåret 2012 i oktober (9. skoleår), hadde skolen ca. 60 elever fordelt på de 3 klassetrinnene 7.-9. klasse. Dette skoleåret viste tydelig at undervisningstilbudet bærer frukter. Alle de ansatte lærerne er nå tidligere elever fra denne skolen, som har studert i andre byer og er kommet tilbake for å undervise i egen landsby. Det gjør en stor forskjell. Lærere trenger ikke lenger reise den lange veien til og fra San Pedro hver dag, slik de gjorde i mange år.
I 2012 ble det overført en ekstrasum til skolen fra Rotaryklubber i Kristiansand og fra innsamlingskontoen. Pengene ble brukt til innkjøp av 20 datamaskiner, 40 pulter med stol og enkelte kontormøbler. Etter å ha økt sikkerheten, bl.a. gjennom å forsterke dører, for å redusere fare for innbrudd, er alle maskinene installert i en «datalab». Det er stor entusiasme i landsbyen! Med all den informasjonen som er blitt tilgjengelig for undervisning via internett, har en ny verden åpnet seg for lærere og elever. Ingen andre skoler i nærheten har datamaskiner.
65 elever gjennomførte skoleåret 2013. Det rapporteres at undervisningen ved skolen har god kvalitet. Data-maskinene fungerer bra. En egen lærer er ansatt for å gi dataundervisning til alle klassetrinn. Barna ved skolen gjør det i snitt mye bedre på nasjonale tester enn ved andre skoler i området. Og enda viktigere - de fleste fortsetter på videregående skole etter avsluttet ungdomsskole. Noen startet til og med på universitetet i januar 2014 – som de første i landsbyen.
Nytt fra 2013 er at Emilio leier ut skolebygget. Det betyr at skolen nå drives lokalt, og Emilio har fått frigjort ressurser. Skolen er overlatt til gode krefter, bygget er nær ferdigstilt og utstyrt med datamaskiner. Gruppen fra USA støtter driften økonomisk. Skolekomiteen drømmer om å øke elevtallet, og om også å inkludere videregående nivå etter hvert.
Ved avslutning av undervisningsåret 2014 har til sammen 163 elever fullført utdanning ved skolen. Gruppen fra USA støtter også et lokalt bibliotek hvor elevene kan komme etter skolen for å lese og gjøre lekser, og et senter hvor en gruppe kvinner holder førskole for mer enn 50 barn. Skolebygget. inkludert øverste etasje, er endelig ferdigstilt.
Antall elever varierer noe. I skoleåret 2016 har det vært 49 elever ved skolen, hvorav 19 ble uteksaminert fra 9. klasse. For rundt 5 år siden åpnet det private universitet Universidad Panamericana en filial i Santa Clara, 5 km unna Panyebar. Dette har muliggjort universitetsutdannelse for barn fra Panyebar hvor gjennomsnittlig lengde på skolegang for inntil 15 år siden var tre år for gutter og to år for jenter. Emilio forteller gledesstrålende at ca. 70 % av tidligere elever ved skolen har nådd universitetsnivå. Undervisningen foregår i helgene, slik at studentene kan arbeide gjennom ukedagene og tjene nok til å dekke de månedlige utgiftene på 325 quetzales (omtrent tilsvarende i
norske kroner). Videregående skole må de inntil videre gjennomføre andre steder. Også lærere ved skolen holder på å gjennomføre universitetsutdannelse.
Ved avslutning av skoleåret 2012 i oktober (9. skoleår), hadde skolen ca. 60 elever fordelt på de 3 klassetrinnene 7.-9. klasse. Dette skoleåret viste tydelig at undervisningstilbudet bærer frukter. Alle de ansatte lærerne er nå tidligere elever fra denne skolen, som har studert i andre byer og er kommet tilbake for å undervise i egen landsby. Det gjør en stor forskjell. Lærere trenger ikke lenger reise den lange veien til og fra San Pedro hver dag, slik de gjorde i mange år.
I 2012 ble det overført en ekstrasum til skolen fra Rotaryklubber i Kristiansand og fra innsamlingskontoen. Pengene ble brukt til innkjøp av 20 datamaskiner, 40 pulter med stol og enkelte kontormøbler. Etter å ha økt sikkerheten, bl.a. gjennom å forsterke dører, for å redusere fare for innbrudd, er alle maskinene installert i en «datalab». Det er stor entusiasme i landsbyen! Med all den informasjonen som er blitt tilgjengelig for undervisning via internett, har en ny verden åpnet seg for lærere og elever. Ingen andre skoler i nærheten har datamaskiner.
65 elever gjennomførte skoleåret 2013. Det rapporteres at undervisningen ved skolen har god kvalitet. Data-maskinene fungerer bra. En egen lærer er ansatt for å gi dataundervisning til alle klassetrinn. Barna ved skolen gjør det i snitt mye bedre på nasjonale tester enn ved andre skoler i området. Og enda viktigere - de fleste fortsetter på videregående skole etter avsluttet ungdomsskole. Noen startet til og med på universitetet i januar 2014 – som de første i landsbyen.
Nytt fra 2013 er at Emilio leier ut skolebygget. Det betyr at skolen nå drives lokalt, og Emilio har fått frigjort ressurser. Skolen er overlatt til gode krefter, bygget er nær ferdigstilt og utstyrt med datamaskiner. Gruppen fra USA støtter driften økonomisk. Skolekomiteen drømmer om å øke elevtallet, og om også å inkludere videregående nivå etter hvert.
Ved avslutning av undervisningsåret 2014 har til sammen 163 elever fullført utdanning ved skolen. Gruppen fra USA støtter også et lokalt bibliotek hvor elevene kan komme etter skolen for å lese og gjøre lekser, og et senter hvor en gruppe kvinner holder førskole for mer enn 50 barn. Skolebygget. inkludert øverste etasje, er endelig ferdigstilt.
Antall elever varierer noe. I skoleåret 2016 har det vært 49 elever ved skolen, hvorav 19 ble uteksaminert fra 9. klasse. For rundt 5 år siden åpnet det private universitet Universidad Panamericana en filial i Santa Clara, 5 km unna Panyebar. Dette har muliggjort universitetsutdannelse for barn fra Panyebar hvor gjennomsnittlig lengde på skolegang for inntil 15 år siden var tre år for gutter og to år for jenter. Emilio forteller gledesstrålende at ca. 70 % av tidligere elever ved skolen har nådd universitetsnivå. Undervisningen foregår i helgene, slik at studentene kan arbeide gjennom ukedagene og tjene nok til å dekke de månedlige utgiftene på 325 quetzales (omtrent tilsvarende i
norske kroner). Videregående skole må de inntil videre gjennomføre andre steder. Også lærere ved skolen holder på å gjennomføre universitetsutdannelse.
HIGH SCHOOL
Alle foto under er ved skolen.
Helt nytt fra skoleåret 2013 er at de to eldste sønnene til Ester og Emilio, som begge er ferdige med universitetsutdannelse, har begynt å undervise på videregående nivå innen teknisk tegning, "High School". David Milito, den eldste, er utdannet arkitekt. Benjamin som er utdannet sivilingeniør innen bygg, leder prosjektet. Målet med å etablere High School er at studentene som uteksamineres skal kunne ha muligheter for å kunne få seg en god jobb eller kunne fortsette å studere på universitetet, spesielt på det eneste statlige universitetet hvor det er krevende opptakseksamener. De har 18 elever. Som tidligere gyver de løs tross begrensede ressurser. Inntil videre bruker de lokalene til ungdomstrinnet ved skolen. De har lånt penger til tegnebord. De mangler foreløpig utstyr til landmåling, dataprogram m.m. Ingen andre videregående skoler innen teknisk tegning i Guatemala har lærere med universitetsutdannelse. Skolen har derfor fått godt ry. Ved markering av det første skoleårets avslutning var foreldrene veldig fornøyde og takknemlige for det faglige nivået ved skolen. På sikt er drømmen et eget bygg og å starte flere studieretninger. Benjamin ligner sin far for 23 år siden - store visjoner, få ressurser og mye pågangsmot.
Helt nytt fra skoleåret 2013 er at de to eldste sønnene til Ester og Emilio, som begge er ferdige med universitetsutdannelse, har begynt å undervise på videregående nivå innen teknisk tegning, "High School". David Milito, den eldste, er utdannet arkitekt. Benjamin som er utdannet sivilingeniør innen bygg, leder prosjektet. Målet med å etablere High School er at studentene som uteksamineres skal kunne ha muligheter for å kunne få seg en god jobb eller kunne fortsette å studere på universitetet, spesielt på det eneste statlige universitetet hvor det er krevende opptakseksamener. De har 18 elever. Som tidligere gyver de løs tross begrensede ressurser. Inntil videre bruker de lokalene til ungdomstrinnet ved skolen. De har lånt penger til tegnebord. De mangler foreløpig utstyr til landmåling, dataprogram m.m. Ingen andre videregående skoler innen teknisk tegning i Guatemala har lærere med universitetsutdannelse. Skolen har derfor fått godt ry. Ved markering av det første skoleårets avslutning var foreldrene veldig fornøyde og takknemlige for det faglige nivået ved skolen. På sikt er drømmen et eget bygg og å starte flere studieretninger. Benjamin ligner sin far for 23 år siden - store visjoner, få ressurser og mye pågangsmot.
2014: I januar 2014 etableres det andre skoleåret på videregående nivå. High School har nå to linjer: Linje i teknisk tegning innen arkitektur og ingeniørarbeid (Bachillerato industrial y periot en dibujo de arquitectura e ingenieria) og linje i grafisk design (bachillerato en diseño grafico). Studenter som ikke fortsetter på universitetet vil være kvalifiserte til å kunne arbeide som designere. Det er få arkitekter og ingeniører i Guatemala, og det er store jobbmuligheter innen dette fagfeltet.
Ved starten av skoleåret 2014 har skolen 38 studenter, hvorav 21 er nye. To kan ikke fortsette fordi de kommer fra fattige familier som ikke er i stand til å betale skolepenger. Fem andre studenter slutter fordi de ikke oppnår gode nok karakterer. Ved slutten av skoleåret er det til sammen 31 studenter igjen i 1. og 2. klasse. De seks lærerne som arbeidet ved High School i 2013 fortsetter alle i 2014, to nye ansettes. Det undervises i teknisk tegning, matematikk, fysikk, samfunnsfag, engelsk, gym, kristendom og etikk. For å oppnå sine mål, har skolen håndplukket lærergruppen. I tillegg til å ha høyt nivå på undervisningen, har de et ønske om å kunne undervise og forbedre situasjonen i landet. De fleste lærerne er uteksaminert ved universitetet, og noen nærmer seg avslutning av studiene sine. Dette er sjeldent i Guatemala. De øvrige stedene hvor utdanningen er god, er lite tilgjengelig for de fleste. Mange av studentene kommer fra andre landsbyer. De har kommet fordi de har hørt om det høye nivået på undervisningen. Det viser seg imidlertid å være en krevende oppgave å få alle studentene opp på samme nivå fordi flertallet kommer fra andre skoler hvor nivået på utdanningen er lavt. Benjamin og hans stab arbeider hardt for å støtte studenter som trenger ekstra forsterkning. Skolen ønsker å hjelpe studenter med få ressurser, men har ingen organisasjon som støtter dem kontinuerlig. High School er selvforsørgende og studentene betaler 100 % av utdanningen. Dette er ikke er tilstrekkelig til å dekke utstyr eller andre behov. Det gis midler slik at man ved oppstart av det andre skoleåret kan kjøpe 17 datamaskiner – en maskin pr. student i 2. klasse og en til lærer. Midlene rekker også til en projektor, lerret til projektor, samt noe mindre tilbehør som skolen trenger. 5. februar blir datamaskinene tatt i bruk, og denne dagen inviteres foreldre og lærere til klasserommet. Realisering av dette laboratoriet er helt essensielt for å kunne gi studentene undervisning av god kvalitet innen teknisk tegning.
For å styrke utdanningen har videregående nivå dette året vært involvert i forskjellige kulturelle- og sportslige aktiviteter som feiring av morsdagen, Valentinsdag, familiefestival og nasjonaldag, deltagelse i skolemesterskap hvor de vant to første- og andreplasser, studentekskursjon m.m.
Benjamin sier at 2015 blir et år fylt av forventninger og utfordringer i og med at første gruppe fra videregående nivå uteksamineres. Dette har allerede ført til at forskjellige firmaer har tatt kontakt for å tilby arbeid til ferdige studenter. Skolen har mange behov, men fortsetter vi å kjempe for en bedre utdanning i Guatemala med de begrensede midlene de har.
Colegio Bethel har startet et generelt utdanningsprosjekt for alle nivåene - fra førskole til High School - for å videreutvikle og forbedre kvaliteten på utdanningen ved skolen. Hver uke samles lærere, elevrepresentanter og foreldrerepresentanter sammen med Ester og Emilio for å arbeide med dette prosjektet.
Ved starten av skoleåret 2014 har skolen 38 studenter, hvorav 21 er nye. To kan ikke fortsette fordi de kommer fra fattige familier som ikke er i stand til å betale skolepenger. Fem andre studenter slutter fordi de ikke oppnår gode nok karakterer. Ved slutten av skoleåret er det til sammen 31 studenter igjen i 1. og 2. klasse. De seks lærerne som arbeidet ved High School i 2013 fortsetter alle i 2014, to nye ansettes. Det undervises i teknisk tegning, matematikk, fysikk, samfunnsfag, engelsk, gym, kristendom og etikk. For å oppnå sine mål, har skolen håndplukket lærergruppen. I tillegg til å ha høyt nivå på undervisningen, har de et ønske om å kunne undervise og forbedre situasjonen i landet. De fleste lærerne er uteksaminert ved universitetet, og noen nærmer seg avslutning av studiene sine. Dette er sjeldent i Guatemala. De øvrige stedene hvor utdanningen er god, er lite tilgjengelig for de fleste. Mange av studentene kommer fra andre landsbyer. De har kommet fordi de har hørt om det høye nivået på undervisningen. Det viser seg imidlertid å være en krevende oppgave å få alle studentene opp på samme nivå fordi flertallet kommer fra andre skoler hvor nivået på utdanningen er lavt. Benjamin og hans stab arbeider hardt for å støtte studenter som trenger ekstra forsterkning. Skolen ønsker å hjelpe studenter med få ressurser, men har ingen organisasjon som støtter dem kontinuerlig. High School er selvforsørgende og studentene betaler 100 % av utdanningen. Dette er ikke er tilstrekkelig til å dekke utstyr eller andre behov. Det gis midler slik at man ved oppstart av det andre skoleåret kan kjøpe 17 datamaskiner – en maskin pr. student i 2. klasse og en til lærer. Midlene rekker også til en projektor, lerret til projektor, samt noe mindre tilbehør som skolen trenger. 5. februar blir datamaskinene tatt i bruk, og denne dagen inviteres foreldre og lærere til klasserommet. Realisering av dette laboratoriet er helt essensielt for å kunne gi studentene undervisning av god kvalitet innen teknisk tegning.
For å styrke utdanningen har videregående nivå dette året vært involvert i forskjellige kulturelle- og sportslige aktiviteter som feiring av morsdagen, Valentinsdag, familiefestival og nasjonaldag, deltagelse i skolemesterskap hvor de vant to første- og andreplasser, studentekskursjon m.m.
Benjamin sier at 2015 blir et år fylt av forventninger og utfordringer i og med at første gruppe fra videregående nivå uteksamineres. Dette har allerede ført til at forskjellige firmaer har tatt kontakt for å tilby arbeid til ferdige studenter. Skolen har mange behov, men fortsetter vi å kjempe for en bedre utdanning i Guatemala med de begrensede midlene de har.
Colegio Bethel har startet et generelt utdanningsprosjekt for alle nivåene - fra førskole til High School - for å videreutvikle og forbedre kvaliteten på utdanningen ved skolen. Hver uke samles lærere, elevrepresentanter og foreldrerepresentanter sammen med Ester og Emilio for å arbeide med dette prosjektet.
I oktober 2014 avsluttes det andre skoleåret på videregående nivå. Dette blir markert med en åpen festival i parken
i San Pedro, hvor folk kan komme å se elever i
arbeid og modeller laget ved skolen.
Dette er noe helt nytt i landsbyen og vekker stor interesse og begeistring blant tilskuerne.
2015: Det tredje skoleåret ved High School er etablert. Det er blitt bedre kjent blant folk at Colegio Bethel også har videregående nivå, og ansøkningen er stor. 30 nye studenter er tatt opp i 1. klasse, og med det er studentantallet nær doblet. Til sammen går 62 studenter på de tre klassetrinnene. Rektor Benjamin er veldig fornøyd med utviklingen, selv om han er bekymret for mangel på utstyr og plass. Det er store behov for flere tegnebord, flere datamaskiner og lærebøker. Ved å dele undervisningsdagen i to, dvs. at noen studerer på formiddagen og noen på ettermiddagen slik man gjør på barne- og ungdomsskolen, blir lokaler og utstyr benyttet på best mulig måte. Lærerne fra i fjor fortsetter, og noen flere er ansatt. Studentene ved High School har fortsatt ingen tekstbøker. Det er kjøpt inn enkelte bøker til lærerne, for øvrig må de søke informasjon til undervisningen på egenhånd. Med penger fra Norge, er det investert i en skriver, som er til stor nytte. Studentene har ikke tilgang på andre printere, og nå kan de skrive ut prosjekter de har arbeidet med. Det er også sendt penger til landmålingsapparat. Foreløpig er det ikke mulig å få tak i et slikt apparat i hovedstaden, Benjamin arbeider med saken.
Studentene som skal uteksamineres holder på å avslutte sin praksistid (400 timer) innen bygg og design. De fleste deltar i kommunale anleggsprosjekter og noen er hos arkitektfirmaer. Tre studenter reiste ut av San Pedro for å gjøre praksisen sin. Skolen har bare fått gode tilbakemeldinger under praksisperioden. Skoleåret avsluttes 20. november, og forberedelser til denne første avslutningsseremonien er i gang. På eksamener innen utvalgte fag for avgangselever kommer de på 2. plass av 77 videregående skoler i fylket Sololá, og på 219. plass av 1592 skoler på landsbasis.
Alle avgangselevene begynner å ta rekken med opptakseksamenene for å få plass ved det statlige universitetet. De første eksamenene blir tatt i provinshovedstaden Sololá, som ligger 1,5 time unna. Benjamin følger gruppen første gang de reiser dit. Enkelte har dessverre ikke midler til å dekke reise til hovedstaden hvor deler av prøvene avholdes. Av de 15 som uteksamineres, blir fire tatt opp. Det ender med at disse fire av økonomiske grunner takker nei og heller velger private universitet som er tilrettelagt for å kunne kombineres med arbeid ved siden av. Men - dette viser at undervisningen har holdt et nivå som er høyt nok til å gjøre dem i stand til å konkurrere om disse attraktive nasjonale plassene, selv om det er første gang skolen har tilbudt denne treårige utdanningen og med store begrensninger i utstyr. Benjamins visjon går i oppfyllelse.
2016: Nå tilbys som tidligere linjene teknisk tegning innen arkitektur og ingeniørarbeid, og grafisk design. Nytt er helselinjen, som er forberedelse til legestudiet ved universitetet. Til sammen har High School 77 studenter. Lærergruppen er godt kvalifisert. Flere har universitets-utdannelse, og de har også ansatt en sykepleier til å undervise. Benjamin selv underviser både ved High School og ved et av universitetene hvor to av avgangselevene fra i fjor går, i helgene.
Kristiansand Øst Rotaryklubb, i samarbeid med Kongsgaard Rotaryklubb, gjennomfører et District grant-prosjekt hvor det samles inn midler til utstyr til High School. Det kjøpes inn 40 pulter med stol, 25 stoler til databord, kopimaskin, printer, møblement til laboratorium og 64 lærebøker innen biologi, kjemi, arkitektur m.m. Lærere og elever hjelper med montering. Det nye utstyret bidrar til å øke kvaliteten på undervisningen, og for første gang har High School bøker. Låneordning er etablert, slik at alle bøker kan gjenbrukes i mange år. Det er også blitt kjøpt inn 6 datamaskiner med midler fra Norge.
Benjamin besøker det guatemalske helsedepartementet. Der presenterer han undervisningsopplegget og får informasjon om hvordan man kan gå frem for at studentene som har fullført denne linjen kan få en egen sertifisering. Det skal ifølge departementet være en lang og omstendelig prosess å få på plass, men skolen ønsker å prøve seg. En gang i året kommer en gruppe leger og tannleger fra USA og arbeider på en klinikk i landsbyen. En lege ved denne klinikken underviser på High School og har ordnet det slik at studentene får praksis ved at de assisterer denne gruppen.
Benjamin gleder seg over at to av årets avgangsstudenter allerede har klart opptaksprøver til det statlige universitetet, og andre holder fortsatt på med eksamensprosessen. I tillegg til avgangselevene fra i fjor som kom inn, er tre til fra denne gruppen kommet inn nå på dette universitetet. Benjamin er veldig fornøyd med hva de har oppnådd i år. Nivået er blitt høyt. Det har samtidig ført til at flere elver ikke har bestått alle eksamenene.
Lokalene er små for den voksende studentgruppen. De kjøper et jordstykke av en tante som de skal betale litt og litt. Arbeidet med å bygge nye laboratorier for teknisk tegning, design og til kjemi og biologi, er akkurat startet. Her skal det nye laboratoriemøblementet installeres. De har foreløpig ikke nok penger til å betale for tomten og bygget, og håper det åpner seg en vei.
Alle avgangselevene begynner å ta rekken med opptakseksamenene for å få plass ved det statlige universitetet. De første eksamenene blir tatt i provinshovedstaden Sololá, som ligger 1,5 time unna. Benjamin følger gruppen første gang de reiser dit. Enkelte har dessverre ikke midler til å dekke reise til hovedstaden hvor deler av prøvene avholdes. Av de 15 som uteksamineres, blir fire tatt opp. Det ender med at disse fire av økonomiske grunner takker nei og heller velger private universitet som er tilrettelagt for å kunne kombineres med arbeid ved siden av. Men - dette viser at undervisningen har holdt et nivå som er høyt nok til å gjøre dem i stand til å konkurrere om disse attraktive nasjonale plassene, selv om det er første gang skolen har tilbudt denne treårige utdanningen og med store begrensninger i utstyr. Benjamins visjon går i oppfyllelse.
2016: Nå tilbys som tidligere linjene teknisk tegning innen arkitektur og ingeniørarbeid, og grafisk design. Nytt er helselinjen, som er forberedelse til legestudiet ved universitetet. Til sammen har High School 77 studenter. Lærergruppen er godt kvalifisert. Flere har universitets-utdannelse, og de har også ansatt en sykepleier til å undervise. Benjamin selv underviser både ved High School og ved et av universitetene hvor to av avgangselevene fra i fjor går, i helgene.
Kristiansand Øst Rotaryklubb, i samarbeid med Kongsgaard Rotaryklubb, gjennomfører et District grant-prosjekt hvor det samles inn midler til utstyr til High School. Det kjøpes inn 40 pulter med stol, 25 stoler til databord, kopimaskin, printer, møblement til laboratorium og 64 lærebøker innen biologi, kjemi, arkitektur m.m. Lærere og elever hjelper med montering. Det nye utstyret bidrar til å øke kvaliteten på undervisningen, og for første gang har High School bøker. Låneordning er etablert, slik at alle bøker kan gjenbrukes i mange år. Det er også blitt kjøpt inn 6 datamaskiner med midler fra Norge.
Benjamin besøker det guatemalske helsedepartementet. Der presenterer han undervisningsopplegget og får informasjon om hvordan man kan gå frem for at studentene som har fullført denne linjen kan få en egen sertifisering. Det skal ifølge departementet være en lang og omstendelig prosess å få på plass, men skolen ønsker å prøve seg. En gang i året kommer en gruppe leger og tannleger fra USA og arbeider på en klinikk i landsbyen. En lege ved denne klinikken underviser på High School og har ordnet det slik at studentene får praksis ved at de assisterer denne gruppen.
Benjamin gleder seg over at to av årets avgangsstudenter allerede har klart opptaksprøver til det statlige universitetet, og andre holder fortsatt på med eksamensprosessen. I tillegg til avgangselevene fra i fjor som kom inn, er tre til fra denne gruppen kommet inn nå på dette universitetet. Benjamin er veldig fornøyd med hva de har oppnådd i år. Nivået er blitt høyt. Det har samtidig ført til at flere elver ikke har bestått alle eksamenene.
Lokalene er små for den voksende studentgruppen. De kjøper et jordstykke av en tante som de skal betale litt og litt. Arbeidet med å bygge nye laboratorier for teknisk tegning, design og til kjemi og biologi, er akkurat startet. Her skal det nye laboratoriemøblementet installeres. De har foreløpig ikke nok penger til å betale for tomten og bygget, og håper det åpner seg en vei.
2017: Et nytt skoleår er godt i gang med 34 nye studenter. De har begrenset inntaket fordi de opplevde at klasserommene var for små i fjor da de tok imot 42 nye. Benjamin sier at det er utrolig hvor mange som ønsker å studere på helselinjen, og det har vært tungt å avvise så mange. Samtidig har de ikke hatt nok kjemi- og biologibøker, og de har måttet ta kopier for å få nok til alle. De fleste lærerne har fortsatt fra i fjor. I år undervises det bare på dagtid. I fjor så de at utbyttet blir bedre når studentene går på skolen på dagtid og kan gjøre lekser på kvelden.
De har fått resultatene fra utdanningsmyndighetene på en nasjonal matematikkprøve, hvor antall studenter som består publiseres. High School har fordoblet resultatet fra i fjor. I 2016 besto 7 av 10 (dvs 67%), på landsbasis 1 av 10 (9%). For Benjamin er det en stor nyhet, og at han kjenner seg rørt og motivert for videre innsats. Han venter på å få en liste over hvilken plass de er på landsbasis. Det er også slik at skolemyndighetene har kommentert at resultatet fra i fjor har bedret seg veldig mye, og de spør hvordan de har fått det til.
Skolen vekker mye oppmerksomhet i andre landsbyer i området. Det legges merke til at de første avgangsstudentene hatt god undervisning, mye praksis og har lært mye. Lokalene er små for den voksende studentgruppen. Mange ønsker å gå på skolen, men plassen begrenser inntaket. De låner fortsatt undervisningsrom fra ungdomsskolen. Benjamin er veldig stolt over de første avgangsstudentene. Han får høre at de får gode
De har fått resultatene fra utdanningsmyndighetene på en nasjonal matematikkprøve, hvor antall studenter som består publiseres. High School har fordoblet resultatet fra i fjor. I 2016 besto 7 av 10 (dvs 67%), på landsbasis 1 av 10 (9%). For Benjamin er det en stor nyhet, og at han kjenner seg rørt og motivert for videre innsats. Han venter på å få en liste over hvilken plass de er på landsbasis. Det er også slik at skolemyndighetene har kommentert at resultatet fra i fjor har bedret seg veldig mye, og de spør hvordan de har fått det til.
Skolen vekker mye oppmerksomhet i andre landsbyer i området. Det legges merke til at de første avgangsstudentene hatt god undervisning, mye praksis og har lært mye. Lokalene er små for den voksende studentgruppen. Mange ønsker å gå på skolen, men plassen begrenser inntaket. De låner fortsatt undervisningsrom fra ungdomsskolen. Benjamin er veldig stolt over de første avgangsstudentene. Han får høre at de får gode
tilbakemeldinger og at det går bra både med de som arbeider og de som studerer. Fire kom inn på det statlige universitetet, men av økonomiske grunner var det ingen som begynte. Selve universitetet er gratis, men det er vanskelig å kombinere studiene der med jobb til eget livsopphold og støtte til familiene deres hjemme. Disse fire studerer nå i stedet ved private universiteter hvor undervisningen skjer i helgene.
Bygging av nye lokaler har fortsatt med midler fra Norge, men 1. juli ble den stoppet fordi det for tiden ikke er flere penger igjen. Nå er målet å skaffe penger til å bygge tak. |
2018: I starten av skoleåret 2018 blir det sendt innsamlede midler til tak til det nye High School-bygget. 60 personer deltar i det omfattende arbeidet med å støpe tak over første etasje (se reisebrevet Takbygging på nye High School fra Benjamin). Det er et sterkt ønske om å begynne og bruke første etasje, men den er ikke kommet langt nok. 70 studenter starter derfor nytt skoleår enda en gang i lånte lokaler. Antall studenter blir begrenset av antall tilgjengelige klasserom. Linjene er de samme som tidligere; teknisk tegning innen arkitektur og ingeniørarbeid, grafisk design og helse.
Rektor Benjamin beskriver dette skoleårets studentgruppe som rolig, lærevillig og arbeidsom. Han sier at det beste de kan gjøre til gjengjeld for gavene de får, er å arbeide hardt for god kvalitet på undervisningen. Han gleder seg over å kunne dele en stor nyhet med oss. 3. februar publiserte den viktigste avisen i Guatemala en oversikt over de tre beste skolene i hvert fylke mht resultatene på myndighetenes matematikkprøve for avgangselever i videregående skole i 2017. Ved High School besto 81 %, totalt i landsbyen San Pedro besto 16%, i fylket Sololá hvor San Pedro ligger besto 6% og i landet som helhet 10%. I tillegg kom total 50 % av studentene ved High School innenfor «excellent», som er den øverste kategorien. Benjamin er strålende fornøyd med at High School kom best ut i fylket Sololá, det har vært et stort mål. Men ikke bare det, blant 3879 skoler på landsbasis kom de på 18. plass. Ved High School har antall studenter som har bestått kravet vært sterkt økende fra 33% i 2015, 67% i 2016 og 81 % i 2017.
Plasseringen for 2017 er blitt mye kommentert i sosiale medier, og tv-kanalen i regionen lagde en reportasje med bilder fra undervisningen og intervju med Benjamin om den store prestasjonen ved High School. Offentliggjøring av resultatene gjør at kvaliteten på undervisningen er enda bedre kjent. Benjamin er stolt over å kunne vise at studenter kan ta videregående nivå i en liten landsby som San Pedro, og at det ikke er nødvendig å flytte til hovedstaden for å bli godt forberedt til universitetet. Innslaget kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=HBHZ4qZmkrk
Tross begrensningene som plassmangelen gir, er Benjamin veldig fornøyd med skoleåret. For stadig å forbedre seg, har de startet med at alle elever evaluerer lærerne. Hver lærer får i etterkant individuell oppfølging med tanke på mulige forbedringspunkter.
Benjamins estimat nå er at rundt 70 % av avgangselevene fortsetter på universitetet, de fleste på linjer som er vanskelig å komme inn på som ingeniør, medisin, arkitektur og tannlege.
Undervisningsmyndighetene inviterte bandet ved skolen, Marching Band Bethel, til å representere skoledistriktet som består av San Pedro og nabokommunen San Juan, i en internasjonal konkurranse for band i 2018. I denne konkurransen deltok band fra Honduras og El Salvador, i tillegg til de beste bandene fra Guatemala. Marching Band Bethel kom på andre plass i kategorien “Marching Band”. Det var en stor opplevelse for alle studentene.
Tradisjonen tro, og for fjerde gang, blir det i oktober arrangert åpen festival i San Pedros hovedgate, hvor folk kan komme å se modeller som studentene ved High School har laget.
Det arrangeres flere aktiviteter for å samle inn penger, som filmkveld, tacokveld og «fun festival». Pengene brukes til å dekke utgifter til elektrisitet, vann, rengjøring, papir og andre aktiviteter ved skolen.
Benjamin underviser fortsatt ved et universitet i helgene og bruker pengene han tjener til å bygge videre på skolen. I mars blir det på nytt sendt penger fra Norge og byggingen kan fortsette. Innvendig tak og vegger blir fullført. Byggingen stopper opp igjen i juni på grunn av pengemangel. Benjamin har i to år lovet at High School gradvis skal flytte over i det nye bygget, da klasserommene de låner tidligere ble brukt til kontorer og undervisning. Hans plan for skoleåret 2019, er å begynne å ta bygget i bruk slik det er uansett hvor mye som gjenstår.
2019: I desember 2018 blir det sendt både innsamlede penger og penger fra Kristiansand Øst Rotaryklubb. Etter noen veldig travle dager hvor det blir lagt gulv, satt inn vinduer, installert belysning og bygd toaletter, er første etasje ferdig til bruk ved oppstart av nytt skoleår. En stor milepæl er nådd.
86 studenter starter skoleåret. Linjene er som tidligere. Studentene stortrives i det nye bygget. Første etasje har imidlertid bare to klasserom og en tegnesal, i tillegg til bad og kontor. Det er derfor vært nødvendig å fortsette og bruke klasserom på ungdomsskolen, noe som gjør at studenter og lærere stadig må forflytte seg mellom byggene.
I februar begynner Benjamin å bygge på ny etasje med penger han selv har tjent på å undervise ved universitetet og det lille som skolen har klart å spare opp, men han må raskt stoppe på grunn av pengemangel. Etter nye penger fra Norge midt i skoleåret får han bygget noe videre, men så stopper det opp igjen. Han arbeider uti fra et stort ønske om å få andre etasje ferdig til skoleåret 2020, men det ser vanskelig ut.
I tillegg til vanlig undervisning og praksisperiode for avgangsstudentene, arrangeres det gjennom året flere aktiviteter sammen med barne- og ungdomsskolen for å samle inn penger. Det blir avholdt filmkveld for alle elever og foreldre, pizzakveld med salg av hjemmelagd pizza og «fun festival» med leker og spill, og de feirer morsdag med sang, dans og dikt. Studentene konkurrerer i ulike idretter mot andre skoler i idrettsolympiade. Også i år feires nasjonaldagen og at skolen har hatt ett nytt år med drift. Studentene på andre året har utviklet to kunstneriske veggmalerier, ett i de nye lokalene ved skolen og ett i sentrum av landsbyen. Veggmaleriene blir mye omtalt på sosiale medier.
Sisteårsstudentene blir hvert år prøvd i matematikk og lesing, og resultatene fortsetter å være veldig gode. Fra og med i fjor har det ikke vært laget liste over de beste skolene i landet, men Benjamin finner ikke andre skoler med bedre resultater i matematikk enn High School i Sololá fylke.
De siste månedene av skoleåret er det mange nye studenter som søker plass til neste år sammenlignet med tidligere, selv om det ikke har vært gjort noe for å få publisitet. Benjamin tilskriver dette at kvaliteten på undervisningstilbudet har økt og at det er lagt merke til det. Den store etterspørselen kan på nytt ikke imøtekommes. Inntaket begrenses av mangel på klasserom og pulter. I andre etasje planlegges et klasserom, et datarom, et kjemi- og biologilaboratorium og et lite bibliotek. Det mangler fortsatt materialer til gulv, vinduer, dører og pulter.
Det er alltid noen studenter som faller fra undervisningen i løpet av skoleåret av ulike grunner, først og fremst fordi det faglige nivået er høyt. 74 studenter gjennomførte skoleåret 2019, 23 studenter blir uteksaminert etter fullførte tre år.
Med sitt landskapsprosjekt hvor studentene planter trær og planter i hagen til det nye anlegget, vinner de første plass i en miljøkonkurranse kjent som «Grønn skole». I tillegg til å ha mye vegetasjon rundt skolen, innebærer «Grønn skole» en rekke kriterier som avfallssortering, rent vann og at studentene deltar i forskjellige miljøaktiviteter.
Rektor Benjamin beskriver dette skoleårets studentgruppe som rolig, lærevillig og arbeidsom. Han sier at det beste de kan gjøre til gjengjeld for gavene de får, er å arbeide hardt for god kvalitet på undervisningen. Han gleder seg over å kunne dele en stor nyhet med oss. 3. februar publiserte den viktigste avisen i Guatemala en oversikt over de tre beste skolene i hvert fylke mht resultatene på myndighetenes matematikkprøve for avgangselever i videregående skole i 2017. Ved High School besto 81 %, totalt i landsbyen San Pedro besto 16%, i fylket Sololá hvor San Pedro ligger besto 6% og i landet som helhet 10%. I tillegg kom total 50 % av studentene ved High School innenfor «excellent», som er den øverste kategorien. Benjamin er strålende fornøyd med at High School kom best ut i fylket Sololá, det har vært et stort mål. Men ikke bare det, blant 3879 skoler på landsbasis kom de på 18. plass. Ved High School har antall studenter som har bestått kravet vært sterkt økende fra 33% i 2015, 67% i 2016 og 81 % i 2017.
Plasseringen for 2017 er blitt mye kommentert i sosiale medier, og tv-kanalen i regionen lagde en reportasje med bilder fra undervisningen og intervju med Benjamin om den store prestasjonen ved High School. Offentliggjøring av resultatene gjør at kvaliteten på undervisningen er enda bedre kjent. Benjamin er stolt over å kunne vise at studenter kan ta videregående nivå i en liten landsby som San Pedro, og at det ikke er nødvendig å flytte til hovedstaden for å bli godt forberedt til universitetet. Innslaget kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=HBHZ4qZmkrk
Tross begrensningene som plassmangelen gir, er Benjamin veldig fornøyd med skoleåret. For stadig å forbedre seg, har de startet med at alle elever evaluerer lærerne. Hver lærer får i etterkant individuell oppfølging med tanke på mulige forbedringspunkter.
Benjamins estimat nå er at rundt 70 % av avgangselevene fortsetter på universitetet, de fleste på linjer som er vanskelig å komme inn på som ingeniør, medisin, arkitektur og tannlege.
Undervisningsmyndighetene inviterte bandet ved skolen, Marching Band Bethel, til å representere skoledistriktet som består av San Pedro og nabokommunen San Juan, i en internasjonal konkurranse for band i 2018. I denne konkurransen deltok band fra Honduras og El Salvador, i tillegg til de beste bandene fra Guatemala. Marching Band Bethel kom på andre plass i kategorien “Marching Band”. Det var en stor opplevelse for alle studentene.
Tradisjonen tro, og for fjerde gang, blir det i oktober arrangert åpen festival i San Pedros hovedgate, hvor folk kan komme å se modeller som studentene ved High School har laget.
Det arrangeres flere aktiviteter for å samle inn penger, som filmkveld, tacokveld og «fun festival». Pengene brukes til å dekke utgifter til elektrisitet, vann, rengjøring, papir og andre aktiviteter ved skolen.
Benjamin underviser fortsatt ved et universitet i helgene og bruker pengene han tjener til å bygge videre på skolen. I mars blir det på nytt sendt penger fra Norge og byggingen kan fortsette. Innvendig tak og vegger blir fullført. Byggingen stopper opp igjen i juni på grunn av pengemangel. Benjamin har i to år lovet at High School gradvis skal flytte over i det nye bygget, da klasserommene de låner tidligere ble brukt til kontorer og undervisning. Hans plan for skoleåret 2019, er å begynne å ta bygget i bruk slik det er uansett hvor mye som gjenstår.
2019: I desember 2018 blir det sendt både innsamlede penger og penger fra Kristiansand Øst Rotaryklubb. Etter noen veldig travle dager hvor det blir lagt gulv, satt inn vinduer, installert belysning og bygd toaletter, er første etasje ferdig til bruk ved oppstart av nytt skoleår. En stor milepæl er nådd.
86 studenter starter skoleåret. Linjene er som tidligere. Studentene stortrives i det nye bygget. Første etasje har imidlertid bare to klasserom og en tegnesal, i tillegg til bad og kontor. Det er derfor vært nødvendig å fortsette og bruke klasserom på ungdomsskolen, noe som gjør at studenter og lærere stadig må forflytte seg mellom byggene.
I februar begynner Benjamin å bygge på ny etasje med penger han selv har tjent på å undervise ved universitetet og det lille som skolen har klart å spare opp, men han må raskt stoppe på grunn av pengemangel. Etter nye penger fra Norge midt i skoleåret får han bygget noe videre, men så stopper det opp igjen. Han arbeider uti fra et stort ønske om å få andre etasje ferdig til skoleåret 2020, men det ser vanskelig ut.
I tillegg til vanlig undervisning og praksisperiode for avgangsstudentene, arrangeres det gjennom året flere aktiviteter sammen med barne- og ungdomsskolen for å samle inn penger. Det blir avholdt filmkveld for alle elever og foreldre, pizzakveld med salg av hjemmelagd pizza og «fun festival» med leker og spill, og de feirer morsdag med sang, dans og dikt. Studentene konkurrerer i ulike idretter mot andre skoler i idrettsolympiade. Også i år feires nasjonaldagen og at skolen har hatt ett nytt år med drift. Studentene på andre året har utviklet to kunstneriske veggmalerier, ett i de nye lokalene ved skolen og ett i sentrum av landsbyen. Veggmaleriene blir mye omtalt på sosiale medier.
Sisteårsstudentene blir hvert år prøvd i matematikk og lesing, og resultatene fortsetter å være veldig gode. Fra og med i fjor har det ikke vært laget liste over de beste skolene i landet, men Benjamin finner ikke andre skoler med bedre resultater i matematikk enn High School i Sololá fylke.
De siste månedene av skoleåret er det mange nye studenter som søker plass til neste år sammenlignet med tidligere, selv om det ikke har vært gjort noe for å få publisitet. Benjamin tilskriver dette at kvaliteten på undervisningstilbudet har økt og at det er lagt merke til det. Den store etterspørselen kan på nytt ikke imøtekommes. Inntaket begrenses av mangel på klasserom og pulter. I andre etasje planlegges et klasserom, et datarom, et kjemi- og biologilaboratorium og et lite bibliotek. Det mangler fortsatt materialer til gulv, vinduer, dører og pulter.
Det er alltid noen studenter som faller fra undervisningen i løpet av skoleåret av ulike grunner, først og fremst fordi det faglige nivået er høyt. 74 studenter gjennomførte skoleåret 2019, 23 studenter blir uteksaminert etter fullførte tre år.
Med sitt landskapsprosjekt hvor studentene planter trær og planter i hagen til det nye anlegget, vinner de første plass i en miljøkonkurranse kjent som «Grønn skole». I tillegg til å ha mye vegetasjon rundt skolen, innebærer «Grønn skole» en rekke kriterier som avfallssortering, rent vann og at studentene deltar i forskjellige miljøaktiviteter.
2020: 2020 er året Colegio Bethel skulle feire og glede seg over 30 år med drift. 2020 blir året da alt snus på hodet. Det er et usedvanlig år for oss alle. I Guatemala er situasjonen veldig sårbar.
Skoleåret starter bra. Alle gleder seg over for andre gang å kunne ha store deler av undervisningen i det nye bygget. Benjamin får tilbakemeldinger om at noen av avgangselevene fra 2019 raskt har fått seg jobb, mens de fleste har begynt å studere på universitetet. High School blir gratulert offentlig av lokale utdanningsmyndigheter for sin høye akademiske kvalitet. Ved to anledninger blir de bedt om å dele sin strategi for å oppnå så gode resultater.
Etter fjorårets gaver blir det på nyåret sendt penger både fra innsamlingskontoen og fra Rotary Øst i Kristiansand. Benjamin bruker umiddelbart pengene til å bygge videre på andre etasje. Klasserommene mangler dører, vinduer, gulv, fliser og lamper.
I mars når Covid-19-pandemien Guatemala. Med ett blir alt endret. Fra 15. mars blir undervisningen i hele landet nærmest paralysert. I starten er det relativt få smittede i landet, og ingen i San Pedro, men økonomien rammes hardt. I San Pedro er mange avhengige av inntekter fra turisme. Reiserestriksjoner fører til at turistene uteblir, og gatene som vanligvis er fylte av grønnsaksboder og lignende er med ett tomme. Litt etter litt begynner matprisene å øke. Etter hvert kommer smitten nærmere, og fra juli øker antall smittede også i San Pedro. Noen blir alvorlig syke og hastesendt til sykehus i hovedstaden eller Quetzaltenango, landets nest største by. Flere dør, for det meste eldre mennesker.
High School må finne måter å opprettholde undervisningen på. Det blir startet med digital undervisning, men mange av elevene har ikke datamaskin og enda flere mangler internett. Familier som har datamaskin, har stort sett bare én som gjerne må deles av tre-fire personer. Foreldrene er heller ikke vante til å hjelpe barna med skolearbeid. Det er en krevende situasjon for alle. Etter hvert tilpasser alle seg så godt de kan. Foreldrene forsøker å skaffe internett så langt det er mulig, skolen blir mer vant til å gi fjernundervisning. Lærere reiser hjem til studenter uten datamaskiner for å gi dem skoleoppgaver.
I juli er planen å markere at Colegio Bethel har 30 års-jubileum. Men, det er ingen elever på skolen og feiring er umulig å gjennomføre. I stedet blir det laget videoer om skolens historie.
Fra mars og frem er skoleåret preget av usikkerhet. Noen studenter slutter selv om skolen forsøker å holde kontakt med dem. Fjernundervisningen fortsetter ut skoleåret. Først få uker før avslutning får de vite at utdanningsmyndighetene tillater at det blir gitt karakterer. Det fører til noen travle uker. Eksamener blir avholdt, men studentenes praksisperiode blir veldig amputert på grunn av pandemien. Det blir forbudt å avholde vitnemålsutdeling. Foreldrene insisterer likevel på at den skal avholdes. Utdelingen blir derfor gjennomført raskt og enkelt ved at en og en student med foreldre mottar vitnemål og drar fra skolen med en gang etterpå.
Mange foreldre er forsinket med betaling og skylder skolepenger for flere måneder. High School planlegger skoleåret 2021 i en situasjon preget av mye usikkerhet. De planlegger for å kunne gjennomføre både fysisk og digital undervisning. Et stort spørsmål er hvor mange studenter som kommer til å søke om plass neste skoleår. Foreldre er avventende på grunn av situasjonen.
High School-delen av Colegio Bethel har nå gjennomført åtte skoleår. Den eneste inntekten de fortsatt har er skolepenger som dekker lærerlønn og enkelte tjenester. Benjamin fungerer både som rektor og sekretær og tar ikke betalt for det. Det han skulle hatt i lønn bruker han på å kjøpe litt materialer til skolebygget, dekke utgifter til elektrisitet og til å betale ned på lånet de har etter kjøp av tomten skolebygget står på. Benjamin skriver at det ikke ville være mulig å bygge et bygg som de gjør uten hjelp fra oss. Vi er fortsatt de eneste som har støttet High School gjennom disse årene.
2021: Covid-19-pandemien gjør situasjonen i Guatemala krevende. Vaksinasjonsgraden er lav, mange er syke, sykehusene strever, det er mange dødsfall. Det er prisstigning på mange varer. Undervisningstilbudet lider. San Pedro er hardt rammet økonomisk av redusert turisme.
Skoleåret 2021 starter med fysisk undervisning, men med flere restriksjoner. Avstandsregler gjør at klassene må deles i grupper, noe som krever mer plass og mer personell. Fra mars blir all undervisning digital på grunn av høyt smittenivå i landsbyen.
På nyåret blir det sendt penger fra innsamlingskontoen som blir brukt til å legge gulv med fliser, installere belysning og til å gjøre ferdig vegger og tak. I tillegg til klasserom er det laget tegnelaboratorium. Det er ikke midler til å sette inn glass i vinduene. Det gjør at det kan komme inn litt regnvann, men fordelen er at det gir ventilasjon som reduserer smittefare. Fellesrom og skolegård deles fortsatt med barne- og ungdomsskolen. Byggingen varer fra februar til juni, og andre etasje på High School er ferdig til å kunne undervises i. Det er en ny, stor milepæl. Rektor Benjamin skriver: «Klasserommene er romslige, de er fine, de har mye lys og naturlig ventilasjon. Hagen får deg til å føle deg avslappet. Nå mangler vi bare at studentene kommer tilbake.»
High School har 90 studenter dette året, 36 gutter og 54 jenter, 40 av dem er nye. Det er færre enn vanlig fra nabolandsbyer, pandemien vanskeliggjør transport mellom landsbyene. De forsøker å opprettholde kvaliteten på undervisningen. Selv om skolen ikke klarer å gi alt innhold som de pleier, prøver de hele tiden å forringe kvaliteten minst mulig. Og selv om de gjør det de kan for å motvirke det, så slutter noen av studentene på grunn av situasjonen med hjemmeskole. Ved avslutning av skoleåret er undervisningen fortsatt digital, men avsluttende tester gjennomføres fysisk i små grupper.
Siden slutten av 2020 har de jobbet hardt med å lage strategier for å kunne tilby digital undervisning når det ikke er mulig å ha studenter på skolen, og de har valgt å betale for å kunne bruke Zoom. Foreldrene har gjort en innsats for å skaffe internett og nødvendig utstyr hjemme, undervisningen, men noen har fortsatt ikke tilgang til den digitale undervisningen. Det er strevsomme tider for alle, for administrasjonen, for lærerne og for studentene. Å jobbe digitalt er mer krevende. Å drive skole fysisk med restriksjoner i mindre grupper er dyrere og tar mer tid. Lærerne må undervise det samme flere ganger og får betalt for de ekstra timene de underviser.
Den digitale undervisningen går betydelig bedre enn i 2020, men Benjamin som underviser i matematikk og fysikk bruker tavle og filmer med mobiltelefon og har problemer med å få kameraet til å fokusere jevnt. Midt i året blir det sendt penger til å dekke halvparten av kostnadene til iPad. Skolen har noen oppsparte midler og den nyinnkjøpte iPaden fører til betydelig forbedring av undervisningen.
Halvparten av sisteårsstudentene har praksisplass, halvparten arbeider for institusjoner hjemmefra. Skolen plan-legger så godt de kan for neste år selv om forholdene er usikre, på samme måte som ved årsskiftet ett år tidligere.
Skoleåret starter bra. Alle gleder seg over for andre gang å kunne ha store deler av undervisningen i det nye bygget. Benjamin får tilbakemeldinger om at noen av avgangselevene fra 2019 raskt har fått seg jobb, mens de fleste har begynt å studere på universitetet. High School blir gratulert offentlig av lokale utdanningsmyndigheter for sin høye akademiske kvalitet. Ved to anledninger blir de bedt om å dele sin strategi for å oppnå så gode resultater.
Etter fjorårets gaver blir det på nyåret sendt penger både fra innsamlingskontoen og fra Rotary Øst i Kristiansand. Benjamin bruker umiddelbart pengene til å bygge videre på andre etasje. Klasserommene mangler dører, vinduer, gulv, fliser og lamper.
I mars når Covid-19-pandemien Guatemala. Med ett blir alt endret. Fra 15. mars blir undervisningen i hele landet nærmest paralysert. I starten er det relativt få smittede i landet, og ingen i San Pedro, men økonomien rammes hardt. I San Pedro er mange avhengige av inntekter fra turisme. Reiserestriksjoner fører til at turistene uteblir, og gatene som vanligvis er fylte av grønnsaksboder og lignende er med ett tomme. Litt etter litt begynner matprisene å øke. Etter hvert kommer smitten nærmere, og fra juli øker antall smittede også i San Pedro. Noen blir alvorlig syke og hastesendt til sykehus i hovedstaden eller Quetzaltenango, landets nest største by. Flere dør, for det meste eldre mennesker.
High School må finne måter å opprettholde undervisningen på. Det blir startet med digital undervisning, men mange av elevene har ikke datamaskin og enda flere mangler internett. Familier som har datamaskin, har stort sett bare én som gjerne må deles av tre-fire personer. Foreldrene er heller ikke vante til å hjelpe barna med skolearbeid. Det er en krevende situasjon for alle. Etter hvert tilpasser alle seg så godt de kan. Foreldrene forsøker å skaffe internett så langt det er mulig, skolen blir mer vant til å gi fjernundervisning. Lærere reiser hjem til studenter uten datamaskiner for å gi dem skoleoppgaver.
I juli er planen å markere at Colegio Bethel har 30 års-jubileum. Men, det er ingen elever på skolen og feiring er umulig å gjennomføre. I stedet blir det laget videoer om skolens historie.
Fra mars og frem er skoleåret preget av usikkerhet. Noen studenter slutter selv om skolen forsøker å holde kontakt med dem. Fjernundervisningen fortsetter ut skoleåret. Først få uker før avslutning får de vite at utdanningsmyndighetene tillater at det blir gitt karakterer. Det fører til noen travle uker. Eksamener blir avholdt, men studentenes praksisperiode blir veldig amputert på grunn av pandemien. Det blir forbudt å avholde vitnemålsutdeling. Foreldrene insisterer likevel på at den skal avholdes. Utdelingen blir derfor gjennomført raskt og enkelt ved at en og en student med foreldre mottar vitnemål og drar fra skolen med en gang etterpå.
Mange foreldre er forsinket med betaling og skylder skolepenger for flere måneder. High School planlegger skoleåret 2021 i en situasjon preget av mye usikkerhet. De planlegger for å kunne gjennomføre både fysisk og digital undervisning. Et stort spørsmål er hvor mange studenter som kommer til å søke om plass neste skoleår. Foreldre er avventende på grunn av situasjonen.
High School-delen av Colegio Bethel har nå gjennomført åtte skoleår. Den eneste inntekten de fortsatt har er skolepenger som dekker lærerlønn og enkelte tjenester. Benjamin fungerer både som rektor og sekretær og tar ikke betalt for det. Det han skulle hatt i lønn bruker han på å kjøpe litt materialer til skolebygget, dekke utgifter til elektrisitet og til å betale ned på lånet de har etter kjøp av tomten skolebygget står på. Benjamin skriver at det ikke ville være mulig å bygge et bygg som de gjør uten hjelp fra oss. Vi er fortsatt de eneste som har støttet High School gjennom disse årene.
2021: Covid-19-pandemien gjør situasjonen i Guatemala krevende. Vaksinasjonsgraden er lav, mange er syke, sykehusene strever, det er mange dødsfall. Det er prisstigning på mange varer. Undervisningstilbudet lider. San Pedro er hardt rammet økonomisk av redusert turisme.
Skoleåret 2021 starter med fysisk undervisning, men med flere restriksjoner. Avstandsregler gjør at klassene må deles i grupper, noe som krever mer plass og mer personell. Fra mars blir all undervisning digital på grunn av høyt smittenivå i landsbyen.
På nyåret blir det sendt penger fra innsamlingskontoen som blir brukt til å legge gulv med fliser, installere belysning og til å gjøre ferdig vegger og tak. I tillegg til klasserom er det laget tegnelaboratorium. Det er ikke midler til å sette inn glass i vinduene. Det gjør at det kan komme inn litt regnvann, men fordelen er at det gir ventilasjon som reduserer smittefare. Fellesrom og skolegård deles fortsatt med barne- og ungdomsskolen. Byggingen varer fra februar til juni, og andre etasje på High School er ferdig til å kunne undervises i. Det er en ny, stor milepæl. Rektor Benjamin skriver: «Klasserommene er romslige, de er fine, de har mye lys og naturlig ventilasjon. Hagen får deg til å føle deg avslappet. Nå mangler vi bare at studentene kommer tilbake.»
High School har 90 studenter dette året, 36 gutter og 54 jenter, 40 av dem er nye. Det er færre enn vanlig fra nabolandsbyer, pandemien vanskeliggjør transport mellom landsbyene. De forsøker å opprettholde kvaliteten på undervisningen. Selv om skolen ikke klarer å gi alt innhold som de pleier, prøver de hele tiden å forringe kvaliteten minst mulig. Og selv om de gjør det de kan for å motvirke det, så slutter noen av studentene på grunn av situasjonen med hjemmeskole. Ved avslutning av skoleåret er undervisningen fortsatt digital, men avsluttende tester gjennomføres fysisk i små grupper.
Siden slutten av 2020 har de jobbet hardt med å lage strategier for å kunne tilby digital undervisning når det ikke er mulig å ha studenter på skolen, og de har valgt å betale for å kunne bruke Zoom. Foreldrene har gjort en innsats for å skaffe internett og nødvendig utstyr hjemme, undervisningen, men noen har fortsatt ikke tilgang til den digitale undervisningen. Det er strevsomme tider for alle, for administrasjonen, for lærerne og for studentene. Å jobbe digitalt er mer krevende. Å drive skole fysisk med restriksjoner i mindre grupper er dyrere og tar mer tid. Lærerne må undervise det samme flere ganger og får betalt for de ekstra timene de underviser.
Den digitale undervisningen går betydelig bedre enn i 2020, men Benjamin som underviser i matematikk og fysikk bruker tavle og filmer med mobiltelefon og har problemer med å få kameraet til å fokusere jevnt. Midt i året blir det sendt penger til å dekke halvparten av kostnadene til iPad. Skolen har noen oppsparte midler og den nyinnkjøpte iPaden fører til betydelig forbedring av undervisningen.
Halvparten av sisteårsstudentene har praksisplass, halvparten arbeider for institusjoner hjemmefra. Skolen plan-legger så godt de kan for neste år selv om forholdene er usikre, på samme måte som ved årsskiftet ett år tidligere.
2022: Skoleåret er preget av korona-pandemien med bruk av munnbind, delvis hjemmeskole, avstandsregler og mindre grupper.
High School opprettholder smitterestriksjoner. Alle deler av bygget brukes for å holde avstand. Undervisning foregår i svalganger og på taket.
2023: På grunn av økte utgifter og problemer med å få daglig drift til å gå rundt økonomisk i 2022, er skolepengene økt. Først er det bekymring for at ikke nok studenter skal ha råd til å dette. Litt etter litt blir det likevel en god gruppe på totalt 94 som starter skoleåret 2023, noe som er tilstrekkelig til at driftsutgiftene vil kunne dekkes. Året starter heldigvis også under normaliserte forhold. Det er fysisk undervisning til vanlige tider alle ukedager uten restriksjoner. Det arrangeres ulike aktiviteter gjennom året og alle elevene har praksisperiode. Dette står i stor kontrast til hvordan skoleårene under pandemien har vært, og til alle bekymringene som hadde hopet seg opp ved slutten av fjoråret.
Guatemala som land befinner seg i en kritisk situasjon. Mer enn 55 prosent av folket lever i fattigdom og mange emigrerer til USA. Mange universiteter har fortsatt digital undervisning, og mange har sluttet å studere. Benjamin har over tid fortalt om at folk forlater landsbyen i håp om å nå USA. Ifølge en undersøkelse utført blant elevene på High School i 2023, bor en av foreldrene til 65 % av dem i USA. 85 % av elevene har slektninger i USA. Dette innebærer at et stort antall elever kommer fra splittede og oppløste familier, noe som igjen kan påvirke konsentrasjon og prestasjoner. Hos noen vokser det frem et ønske om å dra til familiemedlemmer i USA.
Med midler fra Norge startes bygging av tredje etasje. Målet er å kunne ta etasjen i bruk i 2024, selv om den ikke kommer til å være ferdig.
12 av de 37 avgangselevene fortsetter å arbeide der de har hatt praksisplass. Flere får muligheten, men de ønsker heller å studere videre.
På årets siste skoledag kan Benjamin konstatere at dette skoleåret har gått bra.
2024: Totalt 66 nye og til sammen 110 studenter, starter året med bruk av ny tredje etasje. Ikke alt er på plass. Gulvet er foreløpig bare råbetong. Det mangler glass i vinduene. Det aller viktigste er at det er sikkert å bevege seg rundt i.
Guatemala som land befinner seg i en kritisk situasjon. Mer enn 55 prosent av folket lever i fattigdom og mange emigrerer til USA. Mange universiteter har fortsatt digital undervisning, og mange har sluttet å studere. Benjamin har over tid fortalt om at folk forlater landsbyen i håp om å nå USA. Ifølge en undersøkelse utført blant elevene på High School i 2023, bor en av foreldrene til 65 % av dem i USA. 85 % av elevene har slektninger i USA. Dette innebærer at et stort antall elever kommer fra splittede og oppløste familier, noe som igjen kan påvirke konsentrasjon og prestasjoner. Hos noen vokser det frem et ønske om å dra til familiemedlemmer i USA.
Med midler fra Norge startes bygging av tredje etasje. Målet er å kunne ta etasjen i bruk i 2024, selv om den ikke kommer til å være ferdig.
12 av de 37 avgangselevene fortsetter å arbeide der de har hatt praksisplass. Flere får muligheten, men de ønsker heller å studere videre.
På årets siste skoledag kan Benjamin konstatere at dette skoleåret har gått bra.
2024: Totalt 66 nye og til sammen 110 studenter, starter året med bruk av ny tredje etasje. Ikke alt er på plass. Gulvet er foreløpig bare råbetong. Det mangler glass i vinduene. Det aller viktigste er at det er sikkert å bevege seg rundt i.